نحوه کنترل چپ گرد راست گرد یک موتور با استفاده از پی ال سی S7-1200 زیمنس-SIEMENS

در این مقاله می خواهیم به بررسی نحوه کنترل چپگرد یا راستگرد بودن یک موتور با استفاده از پی ال سی S7-1200 زیمنس-Siemens بپردازیم. پیشنهاد می کنیم به منظور یادگیری کامل تا آخر این مقاله با ما همراه باشید. 

نحوه عملکرد مدار مربوطه بدین صورت است که با زدن یک شستی موتور به صورت راست گرد و با زدن شستی دیگر موتور به صورت عکس یا چپگرد  می چرخد. همچنین با زدن یک شستی استپ، موتور خاموش شود. در برنامه باید از دو SR استفاده کنیم خروجی یک SR برای فرمان راست گرد بودن و خروجی SR دیگر برای فرمان حالت چپ گرد بودن استفاده می شود. به دلیل اینکه موتور نمی تواند همزمان هم به صورت چپ گرد و هم به صورت راست گرد کار کند باید تیغه بسته خروجی های چپ گرد و راست گرد را بر سر راه همدیگر قرار داد. همچنین یک تیغه باز نرم افزاری مربوط به شستی استپ در پایه Reset هر دو SR قرار می دهیم.

در این مثال ورودی و خروجی ها عبارتند از:

I1.0: شستی مربوط به راست گرد 

I1.1: شستی مربوط به چپ گرد 

I1.2: شستی مربوط استپ موتور 

Q1:0: خروجی موتور 

دقت شود با داشتن یک خروجی از دو SR در برنامه استفاده شده است. برای بهتر متوجه شدن این موضوع باید به سخت افزار پروژه دقت کرد. در ادامه سخت افزار پروژه شرح داده خواهد شد. برنامه نوشته شده در نرم افزار تیاپورتال به صورت زیر است:

Forward & Backward of Motor

 

Forward & Backward

موارد گفته شده مربوط به نرم افزار پروژه مورد نظر است. برای راه اندازی علاوه بر قست نرم افزاری، باید سخت افزار پروژه نیز انجام شود. از لحاظ سخت افزاری لازم است که دو تا کنتاکتور یکی برای  فرمان راست گرد و یکی برای فرمان فرمان چپ گرد استفاده شود. سیم کشی کنتاکتور اول یا راست گرد بدین صورت است که سیم های مربوط به سه فاز ابتدا از کلید مینیاتوری عبور کرده و وارد ورودی  کنتاکتور می شوند و سپس سه فاز خروجی از کنتاکتور از طریق رله بی متال به موتور سیم کشی می شود. سیم کشی کنتاکتور دوم بدین صورت است که سه فاز ووردی پس از عبور از کلید مینیاتوری وارد کنتاکتور مربوط به چپ گرد شده و سپس در خروجی کنتاکتور تیغه های 2 و 4 و 6 باید جای دو فاز از سه فاز به دلخواه عوض شود. سیم کشی سخت افزاری مدار فرمان هم بدین صورت است که ابتدا ورودی ها با توجه سینک-sink و سورس-source بودن سیم کشی-wiring می شوند. در حالت source سر مثبت تغذیه ورودی به یک طرف شستی و سر دیگر شستی به ورودی مربوطه در پی ال سی و سر منفی تغذیه به مشترک ورودی ها در پی ال سی سیم کشی می شود اما در حالت سینک-sink سر منفی تغذیه به یک طرف شستی و سر دیگر شستی به ورودی مربوطه در پی ال سی و سر مثبت تغذیه به مشترک ورودی ها در پی ال سی سیم کشی می شود. با فعال شدن شستی در حالت source ولتاژ مثبت در پایه ورودی ظاهر و در حالت sink ولتاژ منفی در پایه ورودی ظاهر می شود. برای سیم کشی خروجی ها نیز باید از خروجی پی ال سی به ورودی یک رله (بوبین) وصل کرد و در طرف دیگه رله یک ولتاژ به پایه com رله دهیم. درصورت فعال شدن خروجی پی ال سی، بوبین رله فعال و ولتاژ داده شده به com در پایه NO رله ظاهر می شود. از این ولتاژ برای تحریک بوبین کنتاکتور استفاده می شود. در صورتی که خروجی پی ال سی از نوع ترانزیستوری باشد، لازم است از رله به عنوان واسط  خروجی پی ال سی-PLC به بوبین کنتاکتور وصل کرد. اما اگر خروجی رله ای باشد بهتر است که از رله استفاده کرد جون جریان خروجی پی ال سی محدود است. در صورتی که خروجی پی ال سی از نوع رله ای باشد هر ولتاژی که COM خروجی پی ال سی دهیم، بعد از فعال شدن خروجی در خروجی مربوطه همان ولتاژ دریافت می شود.  

دقت شود نمی توان خروجی پی ال سی- PLC را بدون هیچ تجهیز واسطی مستقیم به موتور وصل کرد.

 

مجموعه نوآوران با کادری مجرب و تجربیات فراوان در اجرای پروژه های صنعتی، تامین و فروش، راه اندازی و تعمیر محصولات شرکت زیمنس شامل پی ال سی های Logo ، S۷-۲۰۰ ، S۷-۳۰۰ ، S۷-۴۰۰، S۷-۱۲۰۰ و S۷-۱۵۰۰  آماده ارائه­ ی خدمات، مشاوره و آموزش به شما عزیزان است.

برای دریافت مشاوره رایگان تماس بگیرید.

افزودن نظر